Paloma fra filmen

Paloma fortæller os om homofobi i Frankrig

Endemol/Frankrig fjernsyn Paloma fra Drag Race Frankrig.

Endemol/Frankrig fjernsyn

Paloma, en karakter fra den første sæson af “Drag Race France”.

TV – Ti af dem tog på eventyr. De bliver kun tre denne torsdag den 4. august. tre store finalister i årets første udgave Drag Race FrankrigFransk tilpasning af den amerikanske konkurrence RuPaul’s Run udsendes fra den 25. juni hver torsdag aften på den digitale platform France.tv Slash og på France 2 hver lørdag, efter Boyard Fort.

I en konkurrence, hvor drag queens konkurrerer i begivenheder, der kombinerer sang, teater, dans og modellering, har Amerikas storesøster intet at misunde. Uge efter uge viste han sig at være lige så underholdende, sjov, rørende og ivrig efter at forsvare fransk drags interesser og mangfoldighed. Og dette uden at negligere de stærke budskaber om selvaccept.

Blandt sæsonens stærke personligheder har en af ​​dem formået at trække sig ud af spillet, og det er Paloma. En fremtrædende efterligner af Fanny Ardant (og i al hemmelighed Ludovine de La Rochère), komediedronningen har også vist sig at være en hård konkurrent på catwalken, hvilket fremgår af hendes fortolkning af den berømte modeillustratør Ertés sketch til Haute. Couture modeshow.

Paloma har ingen tunge i lommen. Især når det kommer til at huske, at kunsten at drage ikke kun handler om sten og glitter eller at kæmpe for problemer, der påvirker LGBT+-samfundet. HuffPost-siden interviewede ham.

HuffPost-siden : I nogle af de interviews, du har givet siden begyndelsen af ​​året Drag Race Frankrig, du taler om trækkunst som en politisk handling. Hvad mener du med det?

Paloma: Fra det øjeblik, jeg risikerer at sparke min bagdel på gaden iført stiletter, paryk og makeup, er det en politisk handling. Drag er først og fremmest en kunst, der dekonstruerer samfundet, et samfund bygget efter heteroseksuelle normer. Vores kunst er ved at dekonstruere køn. Jeg har selv følt presset til at være en mandig dreng, når jeg ikke er det. Jeg eksisterer stadig i samfundet. Det er vigtigt at åbne dørene for den næste generation, queer eller ej.

Så længe der er homofobi og folk, der fornærmer os på gaden eller på sociale medier, har vi brug for drag queens og drag kings til at ændre tingene.

HuffPost: Tilstedeværelsen af ​​Caroline Cayeux i regeringen, som tidligere har fremsat bemærkninger mod ægteskab for alle, har vakt forargelse. Hvad synes du ?

Paloma: Det viser blot, at den nuværende regering, som hævder at være progressiv, faktisk gennemfører François Fillons konservative politik, men i forklædning. Manif pour tous er, selvom den har ret til at eksistere i det offentlige rum, imod debatterede og stemte love som ægteskab for alle og PMA for alle. De vil sætte spørgsmålstegn ved ting, som regeringen tidligere har bekræftet. Efter min mening er det meget kontroversielt fra Emmanuel Macrons side at se ham ved sin side i dag.

Endnu mere, når Caroline Cayeux taler “De mennesker”Det vil jeg gerne minde ham om “De mennesker”, de er også regeringens vælgere, de er vælgerne, de mennesker, der betyder noget, som betaler skatterne og derfor lønningerne. Så det ikke udelukker os fra den offentlige debat. Vi er her, og der er mange af os.

HuffPost: En anden aktuel nyhed er abekoppeepidemien. Inden for få uger er spredningen af ​​virussen i Frankrig fortsat med at udvikle sig og nåede mere end 1.800 tilfælde. Mænd, der har sex med mænd, står for 96 % af disse tilfælde. Medhjælpere, Sidaction og Acte-Up beklager, at offentlige myndigheder ikke støtter epidemien. Er det en følelse, du deler?

Paloma: Nemlig. Da Covid ankom, var der generel panik. Ikke noget. Da jeg gik til vaccination, gjorde lægerne det klart for mig, at der ikke ville være doser nok til dem alle, men derudover var der ingen, der havde hørt om hændelsen, den gik over. Ingen uden for LGBT+-miljøet kender til det.

Regeringen sætter uret på sygdommen. Budskabet, det sender os, er indre vejledning. Det er dog en sygdom, der kan få alvorlige konsekvenser, hvis den ikke bliver passet ordentligt på. [elle peut s’avérer douloureuse et créer des complications, notamment chez les enfants, les femmes enceintes, et les personnes vivant avec le VIH, ndlr].

Det refererer efter min mening til såkaldt pink vask. Vi kan godt lide at bringe queer-folk ind i medierne og politiske debatter. Men når det kommer til at være virkelig interesseret i dine problemer, er der ingen andre. Det giver os mulighed for at forstå, at vi, som homoseksuelle, lesbiske, bis eller trans, stadig er udelukket fra dette samfund. der er folk “normal” og der er vi. Vi skal holde op med at tænke på os selv som en minoritet.

HuffPost: Ifølge SOS Homophobia er forbrydelser og lovovertrædelser mod LGBT+-personer, herunder stigmatisering, steget med 12 % sammenlignet med 2019. Føler du dig tryg?

Paloma : Efter at have stemt PMA for alle, organiserede Manif pour tous en mobiliseringsudfordring i 2021. Jeg, der demonstrerer meget lidt, var til en moddemonstration arrangeret af queer-folk. Vi var 70 år gamle til at bryde alt. Der er mange harmløse unge med inkluderende flag iblandt os. Resultatet: politiet gassede os og immobiliserede os på jorden. Nogle blev endda varetægtsfængslet.

Mit syn kan være begrænset, fordi jeg bor i Paris. Her er mange queer ikke bange for at gå ned ad gaden med blåt hår eller velplejede negle. Vi bor i en kosmopolitisk by. Folk er ligeglade. Hvor jeg kommer fra, Clermont-Ferrand, var ikke et mærkeligt sted dengang. I gymnasiet var jeg den eneste, der sagde, at jeg var homoseksuel. Hvis jeg går forbi folk, jeg gik på gymnasiet med dengang, ville jeg ikke blive overrasket over, at der er kommet en pakke ud.

Dog fordi Drag Race Frankrig kom ud, får jeg dusinvis af beskeder hver dag fra børn, der takker mig for at begynde at tale om deres homoseksualitet omkring dem. Så længe der stadig er en frygt for at afsløre sig selv, for at komme ud af skabet, er det, at alt ikke er afgjort.

Foto
Endemol/Frankrig fjernsyn

Endemol/Frankrig fjernsyn

HuffPost: Så ja, manuskript er ikke alt, men er det vigtigt for dig?

Paloma: Det har jeg en fornemmelse af med andre kandidater Drag Race Frankrig, vi er de første queer-mennesker, der indtager denne niche af tv. Nok, vi har haft åbenlyst homoseksuelle tv-værter som Laurent Ruquier eller Olivier Minne i lang tid, men de har ikke ofte, hvis nogensinde, stillet sig selv på disse spørgsmål. Omvendt rammer det, vi ser på skærmen, os nogle gange, som Matthieu Delormeau [le chroniqueur de TPMP a notamment été critiqué en 2021 pour avoir tenu des propos homophobes à l’encontre de Bilal Hassani, ndlr].

Vi har brug for en anden repræsentation, positive billeder, en mangfoldig diskurs med forskellige personligheder, ikke kun klicheer. Og det er hvad Drag race bragt Vi bringer hver især en vision tilbage på vores egen måde fra et spektrum, der tydeligvis ikke er fuldt repræsenteret. For eksempel er La brioche en transkvinde. Han er panseksuel, i et forhold med en kvinde. Dette rejser en lang række spørgsmål om køn og seksualitet. Muse’s Soa definerer sig selv som ikke-binær, hun ønsker ikke at blive defineret af det ene eller det andet køn. Han er også kønsløs. Her bringer vi forskellige diskurser.

HuffPost: Interesseret i at se dette program i offentlig tjeneste?

Paloma: Ja, hvad med France 2. Vi taler stadig om den kanal, som gruppen sender Louis Brocante. Dette er et stort skridt fremad. Det når et bredt publikum, ikke kun LGBT+-seere. Jeg fik en besked fra en kvinde. Han skrev for at fortælle mig, at han aldrig havde været interesseret i, hvad træk var indtil nu. Han fortæller mig, at han finder os alle imponerende, både i vores talenter og vores ressourcer. Han er ikke den eneste. Jeg får flere vidnesbyrd, der fortæller mig, at de ser programmet som et par eller som en familie med børn. Spredning Drag racedette er et rigtigt spark i myretuen.

HuffPost: Høringer Drag race Frankrig er god og indkomst også. Viser det ikke, at seerne er klar til anden underholdning?

Paloma: Vi er ikke i et reality-tv-program, hvor folk svinger glas vand i deres ansigter. Dette er ikke Angels of reality tv. Det er ikke i overensstemmelse med de klassiske koder for fransk underholdning. Der er virkelige øjeblikke af følelser, humor og lethed. Og det rejser reelle sociale problemer [comme la séropositivité de Lolita Banana, l’agression homophobe de La Grande Dame, la réception du coming out chez les proches, ndlr].

Mig, jeg kommer fra teatrets og biografens verden, og jeg så noget der. Hvis programmet lykkes, fortsætter vi med at bygge det uden spørgsmål. Virkelig lamme shows er blevet lavet i årevis. Folk ser på. Så producenterne tror, ​​at det er det, folk gerne vil se og ikke vil se andet. Og det er jeg ikke enig i. Du skriver et lidt bedre manuskript, folk ser stadig på. Når vi ordner ting, er folk glade, fordi vi ikke ser dem som idioter.

Se også videre HuffPost-siden : Hun optrådte på tv som drag queen, det blev sanktioneret af en amerikansk præst

Leave a Comment

Your email address will not be published.