Fra venstre mod højre: Sophia (Aline Palmstierna), Hans (Johan Paulsen), Mimi (Lisette Pagler), Lennart (Sten Elfström, au center), Vera (Anki Larsson), Inger (Pia Halvorsen), Tobias (Kare Hedebrant) og Mathilda ( Natalie Minnevik) danser

når robotter kræver deres menneskerettigheder

ARTE – TORSDAG DEN 18. AUGUST KL. 20.55 – SERIE

Efter en bemærkelsesværdig første sæson, der blev sendt i 2013 på Arte (1,3 millioner seere), “hubots” (resumé menneskelige robotter) fra den svenske serie Rigtige mennesker gjorde deres comeback i anden sæson på ti afsnit, som blev sendt i 2014.

Dette nye opus foregår altid i en lille svensk by, der ligner enhver europæisk metropol. Folk vil fortsætte med at leve med robotter – og bruge dette nye genopladelige og programmerbare proletariat med en USB-nøgle. “Huboterne” integreres mere og mere i samfundet på trods af en computervirus, der gør dem til farlige og ukontrollerbare maskiner. Indtil nogle humanoide robotter, der leder efter en kode, der vil give dem mulighed for at bryde fri fra deres maskintilstand, forestiller sig en fremtid uden menneskelig dominans og begynder at kræve lige rettigheder med mennesker…

Læs klummen: Artiklen er forbeholdt vores abonnenter “Hubot side”

Dette krav om sameksistens er kernen i denne sæson, som skaberen Lars Lundström har gjort historien mere kompleks og politisk i tilgang til. Stillet over for horder af 100 % mennesker, der er ude for at bryde bots – Hub Battle Land er et jagtspil efter ægte ammunitionssvingende hubot – Bea, en “fri hubot”, der er genaktiveret efter måneders dvale, sætter sig for at finde koden, der vil befri hende medmennesker.

Bag denne kamp har manuskriptforfatteren smuttet i form af metaforer alle de emner, der ryster Europas nationer: diskrimination, forhold til arbejde, klasseforskel, ligestilling mellem kønnene, minoriteters plads eller seksuel frihed.

Spænding og fantasi

Befriet fra science fiction-dogmer, som han ikke foregiver at være for denne serie, retter Lars Lundström sin historie mod thriller og fantasy. Lidt efter lidt flygter robotten fra sin skaber, og efter de fortællende eventyr begynder manuskriptforfatteren at reflektere over personen.

« Rigtige mennesker er den mest relevante samfundskritik i serieverdenen, langt foran The Americans.siger journalist Nils Ahl, forfatter Benjamin Fau a TV-serie ordbog (Philip Rey, 2011).

Da den blev lanceret i 2012. Rigtige mennesker havde ikke et særlig godt publikum i Sverige. På den anden side skyndte europæiske fjernsyn sig til denne serie, som briterne tilpassede på deres egen måde med Lars Lundströms kunstneriske kontrol. Arte havde købt serien blot ved at læse pitchet: ifølge Vincent Meslet, kanalens daværende redaktionschef (nu administrerende direktør for Newen France) “sammen Slot eller Lad dem være Rigtige mennesker er en serie, der svarer præcis til vores redaktionelle linje, fordi den stiller spørgsmål om fremtiden, videnskaben, menneskets fremtid og forynger vores publikum. »

Du har 6,39% af denne artikel tilbage at læse. Følgende er kun for abonnenter.

Leave a Comment

Your email address will not be published.